PROTECCIÓ DE DADES I PERILLS ⚠️

 

Hola de nou! Que ràpid he tornat a pujar un blog, pensareu… doncs sí, ja que en l'entrada de hui parlarem d'un tema que està completament relacionat amb el tema de l'entrada anterior. Hui vinc ha parlar-vos sobre els riscos i perills que podem trobar en la web.⚠️

Fotografía de Fly en Unsplash

L'entrada passada vam parlar de la privacitat dels menors i també de la gent anònima. Comentàrem quines coses hem de tindre en compte a l'hora de fotografiar als nostres alumnes i també, la cura que hem de tindre amb les fotografies d'espais públics que pugem a les nostres xarxes. Aquesta introducció a mode de resum us la faig per a donar pas a tots els riscos que comentem en l'entrada d'ahir però que no vam donar nom, hui sí que ho anem ha fer.

Com ja vam dir ahir, ens vam trobar en una societat digitalitzada en la qual l'empremta digital que tots i totes tenim, és irrevocable. Cada vegada els xiquets i les xiquetes prenen contacte a edats mes primerenques amb el món tecnològic i, encara que pot generar-los grans avantatges, també poden provocar-los grans problemes. Si us soc sincera, sempre he estat bastant conscienciada amb aquests temes, però fins a la classe passada de TIC en la qual vam fer un taller de perills i riscos en la web, no vaig ser realment conscient de la quantitat de riscos als quals estem exposats una vegada formem part de la comunitat digital.


        CYBERBULLyING                SEXTING              SEXTORSIÓ             FOMO          DOXING


     TECNOADICCIÓ            GROOMING          SHARENTING          REVENGE PORN

 

                                                                 

                                                                  Us sonen aquests noms?

Aquests són alguns de molts delictes virtuals. Probablement molts d'ells els coneixeu ja que com afirma   Silva, R. (2018) les relacions que es manifesten en el ciberespai es troben marcades per greus incidències per violència. Encara que, potser hi haja altres siga la primera vegada que els llegiu, no us preocupeu. Tots aquests termes donen nom a diferents tipus d'assetjament tant personal, sexual com d'altres índoles, en la web; pel que procediré a donar-vos una breu explicació de cadascun.


👉 CyberbullyingÉs un comportament que es repeteix i que busca atemorir, enfadar o humiliar a altres persones.

👉 Sexting: significa rebre, enviar o reexpedir missatges de text, imatges o fotografies que presenten un contingut sexual explícit, via Internet o telèfon cel·lular

👉 Sextorsió: suposa el xantatge per part d'un ciberdelinqüent perquè la víctima realitze una determinada acció o entregue una quantitat de diners sota l'amenaça de publicar o compartir imatges íntimes que d'ella té.

👉 FomoEstà relacionat amb l'ansietat generada pel temor a perdre's un esdeveniment social o qualsevol altra experiència positiva, especialment de la mena d'activitats que t'assabentes via xarxes socials.

👉 Doxing: consisteix a publicar informació personal d'usuaris amb la intenció d'extorquir-les o intimidar-les.

👉Tecnoadicció: és un fenomen negatiu que apareix en alguns usuaris que utilitzen permanentment la tecnologia.

👉Grooming: són formes delictives d'assetjament que impliquen un adult que es posa en contacte amb un xiquet, xiqueta o adolescent amb la finalitat de guanyar-se a poc a poc la seua confiança per a després involucrar-li en una activitat sexual.

👉Sharentingsignifica compartir en
xarxes socials imatges i informació dels fills i el seu creixement.

👉Revenge porn: consisteix en la difusió de material íntim, sexual, en la majoria dels casos explícit, sense el consentiment de la víctima (persona que apareix a la foto o el vídeo) amb l'única intenció de danyar la seua imatge i difamar.


Silva, V. (2020, 23 noviembre). Riesgos del mal uso del Internet [Vídeo]. YouTube.

Com poder conscienciar als més petits sobre aquests riscos? Quin paper té l’escola?

Per tal d’abolir aquests delictes virtuals, des de l’escola s’ha de començar a treballar de de les primeres edats. Doncs, és de gran importància que els nostres xiquets i les nostres xiquetes creixquen sabent fer un ús correcte de la xarxa així com també ser capaços d’identificar qualsevol risc que els puga aparèixer. De fet, en el DECRET 100/2022, de 29 de juliol, del Consell, pel qual s’estableix l’ordenació i el currículum d’Educació Infantil, apareix un apartat destinat al treball i desenvolupament de la  Competència digital de l’alumnat. En aquest, especifica que l’alfabetització digital de l’alumnat s’inicia en des de l’etapa d’infantil, en el qual s’els ensenya a saber accedir a continguts de la xarxa a més de saber fer un ús responsable i saludable de les eines digitals. 


I fins ací l'entrada de hui, espere que us haja servit d'ajuda per a conéixer millor els riscos que podem trobar en la web. Moltes gràcies per estar un dia més, ens veiem en la següent entrada.


ADEU!


REFERÈNCIES 

Silva, R. (2018). DELITO VIRTUAL: UM DIÁLOGO SOBRE AS TRANSGRESSÕES ONLINE DO MUNDO REAL: VIRTUAL CRIME: A DIALOGUE ABOUT ONLINE TRANSGRESSIONS ON REAL WORLD. Delictae Revista de Estudos Interdisciplinares sobre o delito3(4), 254-283.

DECRET 100/2022, de 29 de juliol, del Consell, pel qual s’estableix l’ordenació i el currículum d’Educació Infan- til. [2022/7571]





Comentaris

Entrades populars