FI A LA BRETXA DE GÈNERE 👧🏽👦🏼


Hola de nou a tothom! Espere que tingueu ganes d'una nova entrada perquè en el dia d'avui parlaré d'un tema especialment important en els temps  actuals. Coneixeu STEM? si us sóc sincera, fins l’altre dia jo no sabia de la seua existència. Doncs, suponse que molts de vosaltres tampoc haureu sentit parlar mai d’aquest terme. Així doncs, anomenem STEM l'acrònim en anglés dels termes ScienceTechnologyEngineering Mathematics (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques).


Però, quina relació té amb la perspectiva de gènere? 

💭

La veritat és que té moltísima relació. Tot i que, per desgràcia habitualment, tots els éxits relacionats amb la ciencia sols són reconeguts a homes. Des del principi de la història, tots els mérits i les atribucions científiques, matemátiques o de qualsevol índole, han sigut a una figura masculina. Mentre que la dona, ha quedat en la sombra durant segles. Per que sí, us he d’informar que també hi ha hagut i segueixen havent dones científiques, dones matemàtiques i dones que tenen el mateix ingeni, valor i intel·ligència que un home, el que passa és que no són reconegudes. Quina injusticia!


Foto de Samantha Sophia en Unsplash


D’altra banda, en l'Aula Virtual de l’assignatura de TIC hi ha una mena de preguntes relacionades amb aquesta temàtica que m’agadaria respondre en aquesta entrada i així, tenir l’oportunitat de donar-vos el meu punt de vista al respecte.


🤔  Quines coses t'han sorprés i quines coses coneixies del vídeo de Lorena?🤔

En primer lloc, cal dir que el projecte que Lorena ha dut a terme és admirable i la conferència m’ha paregut molt interessant. D’una banda, hi ha coses que ha esmentat de les quals ja era prou conscient,  com que els algoritmes controlen tot el que fem i són capaços de conèixer tot de nosaltres. Tanmateix, era conscient també de què les nenes i els nens, però sobretot les xiquetes  necessiten referents femenins perquè no desenvolupen aquest pensament que ‘’ les dones no poden fer x treballs’’ ❌. 

Per contra ha esmentat una mena de situacions de les quals no tenia informació. Per una banda, la problemàtica amb el Robot Tay, després d’escoltar el que va passar, l’única cosa que us puc dir és que com a societat tenim molt treball per davant. Degut a que aquest androide va ser creat amb el fi de reproduir tot allò que els humans li deien i el resultat van ser una sèrie de missatges d’odi cap a les dones, cap a altres cultures i col·lectius. A més de  problemàtiques com la d’aquest robot, també hi ha altra sèrie d’esdeveniments com la del cinturó de seguretat dels cotxes, que ens mostren en quin nivell de desigualtat i de poca consideració vivim les dones. Probablement, és una de les coses que més malestar m’ha produït, ja que, no tenir en consideració fins fa poc de temps a les dones embarassades a l’hora de crear un cinturó per a elles, és una negligència que les pot costar la vida  i la dels seus bebés.🤬

Per acabar, altra cosa que m’ha deixat bocabadada és baixa autoestima amb què les xiquetes de tan sols 6 anys desenvolupen pel simple motiu de ser dones. Que aquestes nenes amb l’edat que tenen es consideren inferiors  als xiquets intel·lectualment, és realment preocupant. I la veritat és que, si ens parem a pensar és normal que tinguen aquest pensament, la societat és la que constantment les esta inculcant que si trauen bones notes, són ‘’treballadores’’ ; però si són els xiquets els que ho fan, és perquè són ‘’llestos’’

Doncs, a conseqüència de tota la sèrie d’esdeveniments que us he mostrat, naix Inspirasteam. Un projecte que pretén trencar amb aquesta bretxa de gènere i oferir a les xiquetes unes referents femenines amb les quals puguen tractar de tu a tu. 


👩🏽‍🏫Quin és el nostre paper com a mestres i què podem fer?👩🏽‍🏫

És clar, que el paper docent és essencial per dur a terme un canvi en  el futur de les noves generacions. Com a agent de canvi i d’evolució, tenim l’obligació  de posar fi a la bretxa de gènere. Erradicar tots els estereotips que fan de la societat un lloc insegur i dolent per a nosaltres. Educar en perspectiva de gènere i oferir un entorn igualitari on se li done la mateixa visió al treball de les dones com  al dels homes. No té cap sentit evolucionar tecnològicament si els ideals i  l’exemple que aquest fet comporta, es quede estancat en el segle passat.  🦍

Quines conductes docents podem dur a terme per trencar els estereotips?

  • Tenir cura amb el llenguatge (fer ús de llenguatge inclusiu i no sexualitzar les professions). 
  • Dur a terme activitats on els referents femenins tinguen el mateix protagonisme que els masculins.
  • Explicar al nostre alumnat en que consisteix la bretxa de gènere i perquè és dolenta.
  • Posar fi a mites falsos sobre les dones ‘’ les dones no valen per a….’’ ‘’ Els homes són millor en…’’
  • Nodrir-nos amb formacions sobre la tecnologia i la repercussió en la societat
  • Incrementar l’autoestima i el poder de les xiquetes.

‘’Es importante para las mujeres jóvenes tener modelos de género positivos.’’

(Mayim Bialik)


💻Quina es la teua relació amb la tecnologia? Creus que pot estar influenciada pels 

teus referents (o la falta dels mateixos)?💻

La tecnologia és el meu dia a dia, probablement passe més temps amb ella que amb moltes persones del meu entorn. Aquest fet es deu al fet que és la meua ferramenta per a treballar i per a estudiar. Perfectament, puc passar més de 6 hores al dia enfront les pantalles, és un fet que per a la meua salut no és gens bo, però la realitat és que cada volta la societat es trobe més digitalitzada i jo tinga quasi la necessitat d’utilitzar aquest recurs en lloc d’un altre per a desenvolupar les meues tasques professionals.

En el meu temps d’oci, faig un consum prou considerable de les plataformes virtuals com Instagram, Whatshapp, Tik Tok y  Youtube. Doncs, podríem dir que la meua relació amb la tecnologia és molt gran.

Foto de NordWood Themes en unsplash

Per concloure, dir que no he tingut cap referent proper quant a la tecnologia. El meu entorn familiar més proper quasi no utilitza els dispositius electrònics, ni tan sols el meu germà. Per la qual cosa, no considere que jo haja estat influenciada per cap referent, sinó que, a mesura que he anat creixent he anat tenint unes necessitats professionals i personals que han fet que, a dia d’avui tinga un contacte tan constant amb la tecnologia.

I açò és tot per hui, espere que us haja agradat l’entrada. Moltes gràcies per estar un dia mes acompanyant-me. Ens veiem en la pròxima entrada! 


ADEU!


Referències🔎

Fernández, L. (2018). @loretahur Lorena Fernandez en #GSH18 presenta #inspirasteam. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=Th-ONCZYtVk 

Macho, M. (2017). Veinte mujeres inspiradoras en carreras STEM. Ciencia y más. https://mujeresconciencia.com/2017/06/28/veinte-mujeres-inspiradoras-en-carreras-stem/ 




Comentaris

Entrades populars