PROPOSTA D’ACTIVITAT EDUCATIVA AMB ROBÒTICA 🎨

 

Hola a tots i a totes!, en el dia d'avui parlaré sobre un tema molt important, el pensament computacional i la robòtica. A més, us mostraré un model d'activitat que he realitzat amb el meu equip de treball amb el fi de treballar la perspectiva de gènere conjuntament amb la robòtica.

Què és el pensament computacional?

‘’El pensamiento computacional implica resolver problemas, diseñar sistemas y comprender el comportamiento humano, haciendo uso de los conceptos fundamentales de la informática". Es decir, que la esencia del pensamiento computacional es pensar como lo haría un científico informático cuando nos enfrentamos a un problema», (León, J.M. 2020).

          R.(2021, 30 abril). Robótica para desarrollar el pensamiento computacional en Educación Infantil [Vídeo]. YouTube.

Com l’introduïm?

Podem introduir-lo mitjançant jocs de taula que requerisquen petites programacions. Una volta el nostre alumnat haja adquirit un mínim de competència i pensament computacional, passarem a treballar amb robots com el bee bot o el blue bot, entre altres. 

US PRESENTE LA NOSTRA ACTIVITAT 




La proposta d'activitat que el nostre equip ha decidit dur a terme, ha sigut combinar l'art amb la robòtica. Amb quina finalitat? us preguntareu. Doncs, l'explicació és molt senzilla. Hui dia, que els xiquets desenvolupen el pensament computacional és essencial, per la qual cosa el treball amb robots educatius com el Bee bot està a l'ordre del dia. Aprofitant la necessitat de treballar la robòtica en infantil, hem introduït el tema de les arts per donar veu i reconeixement a obres i autors i autores més rellevants de la història; sobretot, posant l'accent principalment en els referents femenins, aquells que han estat invisibilitzats durant dècades.

En primer lloc, hem plantejat una activitat introductòria mitjançant la qual, presentarem a l'alumnat tots els pintors i pintores, i també els elements bàsics de la pintura. A més, els mostrarem un parell d'obres perquè comencen a situar-se en la temàtica que posteriorment treballarem.Una volta ells ja siguen una mica coneixedors de la temàtica que els hem plantejat, donarem pas al desenvolupament de l'activitat. Els presentarem una plantilla 15x15 amb caselles que prèviament haurem elaborat l'equip docent. El Bee bot haurà de desplaçar-se casella a casella fins a arribar on vulguem. 

En aquesta plantilla, pegarem en diferents caselles un pintor o una pintora i indicarem a l'alumnat que han de programar el robot perquè arribe al destí indicat que en aquest cas serà una pintora o un pintor. Una volta el robot haja arribat on volíem, agafarem una targeta on hi haurà informació rellevant sobre l'artista en qüestió.





QUINS OBJECTIUS VOLDREM ALCANÇAR AMB AQUESTA PROPOSTA?

  • Aprendre a partir de l’assaig-error. 

  • Conèixer diferents referents artístics, tant homes com dones. 

  • Treballar les direccions i els moviments, plantejant problemes senzills. 

  • Potenciar el pensament computacional, la concentració i la ubicació espacial. 

  • Desenvolupar habilitats i competències a través de la resolució de petits reptes d'aprenentatge amb  l'ús de la robòtica i la programació.

  • Interessar-se per peces artístiques de pintors i pintores importants.



    COM I QUÉ AVALUAREM?

L’observació serà una peça clau per al nostre procés d’avaluació, per aquest motiu, des de la posada en marxa de l’activitat fins al seu fi, les docents anirem observant de forma contínua per a  anotar en 

les rúbriques prèviament realitzades, tot allò que hem apreciat durant el seu tot el transcurs. D’altra banda, també realitzarem una rúbrica on avaluarem l’activitat que hem proposat, amb l’objectiu de saber si ha funcionat bé o per contra no, i poder millorar.


INSTRUMENT PER AVALAUAR : RÚBRICA.



Finalment, a mode de cloenda m’agradaría reflexionar una mica sobre l’ús de la robótica en les aules. La veritat és que des del meu punt de vista, es tracta d’un recurs molt versàtil, ja que, ens permet abordar una infinitut de temàtiques i continguts. A més, també ens permet adaptar el contingut a les necessitats físiques i psiquiques dels nostres infants i als seus ritmes d’aprenentatge. Sens dubte, en el meu futur com a docent si tinc la possibilitat de treballar amb robótica, no dudaré en emprar-la, encara que, el cost d’aquests aparells és una mica elebat i no tothom pot adquirir-lo. I fins ací l'entrada d'avui, espere que us haja inspirat la nostra proposta d'activitat amb la robòtica i les arts. Ens veiem en la següent entrada.


ADEU!


REFERÈNCIES🔎

León, J. M. (2020). ¿Qué es el pensamiento computacional? Programamos. http://programamos.es/que-es-el-pensamiento-computacional/




Comentaris

Entrades populars